Ansökan om tillstånd till färdtjänst
Den här tjänsten kräver inloggningFärdtjänsten riktar sig till personer som på grund av funktionshinder som inte är tillfälligt, har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer. Färdtjänst är en särskilt anpassad kollektivtrafik och bedömning av rätten till färdtjänst görs enligt Lag om färdtjänst (1997:736).
Efter inskickad ansökan kan vi komma att begära in ytterligare handlingar eller uppgifter, exempelvis läkarutlåtande. Hembesök kan också bli aktuellt.
När ansökan skickats in påbörjas handläggning av ärendet så snart som möjligt. Handläggningstiden är upp till 15 arbetsdagar från det att ansökan är komplett och eventuellt läkarutlåtande har inkommit. Observera att handläggningstiden för färdtjänst är längre än normalt under sommaren och julen, då våra handläggare har semester vissa veckor.
För mer information om färdtjänst se här.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen av personuppgifter är att verksamheten behöver
uppgifterna för att efter ansökan kunna utreda och besluta om rätten till färdtjänst samt
kunna administrera kundtillstånd för personer som beviljats färdtjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifterna hanteras i enlighet med dokumenthanteringsplanen.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
De som kan komma att ta del av personuppgifterna är berörda tjänstepersoner på kollektivtrafikkontoret i Tibro kommun och hos Västtrafik, som har i uppdrag att
administrera och hantera beställning och utförande av färdtjänstresor.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida ( https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Funktionsnedsättning
- Hjälpmedel
- Hjälpbehov
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in